1945>

Schiphol tower, 1945

Plesman

In 1945 moest de KLM in feite opnieuw worden opgebouwd. Albert Plesman, die vanaf het allereerste begin de leiding had van de KLM, nam in 1945 deze taak weer met dezelfde voortvarendheid ter hand, waarmee hij de vooroorlogse KLM had grootgemaakt.

Reeds in de herfst van 1945 werd de KLM dienst op het Verre Oosten hervat en in mei 1946 was de KLM de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die na de oorlog een geregelde dienst naar de Verenigde Staten opende.

Schiphol

Tijdens de meidagen van 1940 werd Schiphol door de Duitsers gebombardeerd.

Duitse troepen bezetten de luchthaven en breidden het startbanenpatroon verder uit. Ook legden zij een zijlijntje van de Haarlemmermeerspoorlijnen aan naar het vliegveld.

Schiphol werd in de loop van de oorlog verschillende malen aangevallen door geallieerde troepen, Tijdens de laatste oorlogswinter werden er door de Duitsers systematische vernielingen aangebracht.

Zij lieten een schijnbaar onbruikbaar vliegveld achter toen zij zich in mei 1945 uit Nederland terugtrokken.

Door hard werken was het mogelijk dat er op 8 juli 1945 alweer een Douglas DC-3 op Schiphol kon landen. Een paar maanden later was Schiphol weer helemaal in bedrijf.

a KLM de Havilland Dominie, hired to the United Nations. These aircrafts were the first to enter service for the KLm after the war. They were used for domestic flights

Direct after the war, DC-4's (Skymaster) on Schiphol

 

Domestic routes

In 1945 KLM in fact had to been rebuild all over.
Albert Plesman took control over the company again, with the same ambition as he had shown in the years before the war.

In september KLM resumes services, initially only on domestic routes.


In April 1945, Plesman received a loan of 14 Douglas C-54 four-engine transports (the military version of the DC-4) from the U.S. government.

 

 

 

Using these planes, KLM once again began service from Amsterdam to Jakarta, inaugurating a new postwar era for one of the greatest airlines in European aviation history.

Already in the autumn of 1945, KLM opened a service to the far East and in may 1946, the KLm was the first airlinecompany that opened a regular service to the U.S.