Next aircraft

Typenumber C.5c
Type of aircraft
Fighter
Country The Netherlands
Crew 2
Engine
power
630hp
Speed (max) 250 km/u
Range 800 km

De C-5 was een snel verouderde tactische verkenner en lichte bommenwerper, die tevens was ontwikkeld als tweepersoonsjager. Onder vliegers had de C-V een betrouwbare naam.

In de jaren dertig werd de Hispano Suiza motor vervangen door een Rolls Royce. Ook het landingsgestel werd gemoderniseerd, terwijl de landingswielen voorzien werden van wielremmen.

De bewapening van de C-5 bestond uit twee voor-mitrailleurs met een vuursnelheid van ongeveer 1100 schoten per minuut. De mitrailleur van de waarnemer was zowel verticaal als horizontaal draaibaar.

In de onder de romp gemonteerde bommenrekken was plaats voor 4 bommen van 50 kg, of 8 bommen van 25 kg, of 16 scherfbommen van 8 kg. De C-5 kon derhalve tactische steun aan de grondtroepen geven. Haar arbeidsveld lag voor en nabij de voorste lijn van de grondtroepen. Voor deze taak moest de C-5 door jagers worden geescorteerd.

De C-5s werden ingedeeld bij het 2e Luchtvaartregiment.

Tijdens de meidagen van 1940 voerden C-5s van de Ie en IIIe verkenningsgroep bombardements- en verkenningsvluchten uit. De IIe Verkenningsgroep heeft geen rol gespeeld.

De landingsbaan op Ypenburg was versperd. De IVe Verkenningsgroep werd op 10 mei overgevlogen naar Haamstede. Van daaruit heeft ze geen rol in de strijd gespeeld.

Operationeel waren tijdens de meidagen de nummers 590 t/m 641 en 645 t/m 654.

Verliezen:

9 Fokker C-5 vliegtuigen op de grond vernield.
8 Fokker C-5 vliegtuigen gingen door gevechtshandelingen verloren

Fokker C.5c

Fokker C.5C of the Dutch Airforce who ordered six

Emergencylanding of the Z-5, a Fokker C.5c of the Marine Luchtvaart Dienst

Fokker C5 against three Messerschmitts

Fokker C.5c of the Swiss Airforce

Fokker C.5c

Fokker C.5 crashed in a field in 1940

Biplane

Two-seat reconaissance biplane.

All C.5's were of mixed construction.

Five different sets of wings were available with surfaces between 37.5m2 and 46.10m2, and it was offered with engines between 350hp an 730hp.

 

The C.5 was succesfully exported.

The C.5 was still in Dutch front line service in May 1940. The Germans used some as night attack aircraft on the Eastern front in 1944, and Swiss C.5's served as target tugs until 1954!