Next aircraft

Typenumber D.17
Type of aircraft
Fighter
Country The Netherlands
Date first flight 1931
Wingspan 9.60 m
Height 3.00 m
Wing Area: 20 m2
Length 7.20 m
Crew 1
Empty Weight: 1100 kg
Max.
Weight:
1480 kg
Armament 2*mg7.9mm
Enginetype 1 * R.R. Kestrel IIS
Engine
power
444 kW
Ceiling: 8750 m
Speed (max) 356 km/h
Range: 850 km

LuVA

Fokker leverde vanaf 1934 in totaal 11 één-persoons tweedekker jagers van het type D-XVII aan de LuVA. Uitgerust met twee voormitrailleurs had de D-XVII een maximumsnelheid van 356 km/u.

Op 8 augustus 1939 werd tot oprichting besloten van V-2-LvR op Soesterberg. Zeven D-XVIIs werden ter beschikking gesteld. Commandant werd J.B. Ruijs de Perez. De eenheid ontving even later ook enkele D21s en bestond daardoor uit twee afdelingen. Ruijs de Perez voerde de D21s aan, P.T. Bierema de D-XVIIs.

In het voorjaar van 1940 nam ze deel aan schijnaanvallen op de Grebbelinie. Op 3 mei gingen de tweedekkers als overgangsvliegtuig naar de Vliegschool op De Vlijt op Texel.
Na een desastreus verlopen eerste oorlogsdag besloot de commandant Luchtverdediging in de middag van 11 mei 1940 alsnog zes D-XVII jagers operationeel in te zetten.

Zes vliegtuigen startten vanaf De Vlijt; twee toestelen werden door Nederlands (!) afweervuur neergeschoten.

De 203 kon nog landen op De Kooy en worden hersteld. De 202 ging verloren. Het aantal D-XVIIs werd een dag later gebracht op zeven toestellen.

Drie D-XVII jagers begeleidden op 12 mei vier C-Vs en een C-X op een bombardementsvlucht naar Wageningen.

Fokker leverde in totaal 11 D-XVII jagers aan de LuVA.

4 D-XVII jagers waren voor 10 mei al afgeschreven.

7 D-XVII jagers stonden op 10 mei op vliegpark De Vlijt op Texel.

Verliezen

5 D-XVII jagers gingen op andere wijze verloren.

 

Fokker D.17

Serie of Fokker D.17's of the LVA (Royal Dutch Airforce)

Fokker D.17 prototype with Curtiss-Conqueror engine

Fokker D.17 cockpit

Fokker D.17

Fokker D17

Biplane fighter


Biplane fighter, a development of the Fokker D.16. The prototype flew in 1931 and had a liquid-cooled engine --- initially the Curtiss-Conqueror V-1570, later the Rolls-Royce Kestrel.

Fokker experimented also with Lorraine-Dietrich and Hispano-Suiza engines.

The first plane was delivered to the LVA (Royal Dutch Airforce) in 1932, after that 10 of these aircrafts were ordered which all had the 580 Hp Rolls-Royce Kestrel engine.

Maximum speed was 356 km/h at an altitude of 4000 meters and the aircraft had two machineguns.

The D.17 was Fokker's last doubledecker plane build and it was the first design of ir. Beeling.

The sleek, pretty D.17. remained in service until 1940.


Despite being relegated to training role, a few did fly combat missions.

Twelve in total were build.